Nauka w liceum różni się pod wieloma względami od uczenia się znanego ze szkoły podstawowej. Różnice wynikają głównie z większej samodzielności i dojrzałości uczniów.
Młodzi ludzie są w stanie samodzielnie kierować procesem swojej nauki, wybierając metody najbardziej odpowiednie dla własnego stylu uczenia się. Jak zwiększyć efektywność nauki w liceum?
Nauka w liceum – dużo materiału, mało czasu
Uczniowie szkół średnich w pierwszym roku nauki zostają zwykle zaskoczeni ogromną ilością materiału, który muszą przyswoić. Zwykle okazuje się również, że na wszystko brakuje im czasu.
Przedmiotów jest bardzo dużo, sprawdziany i kartkówki niemal nakładają się na siebie i początkowo trudno jest znaleźć sposób na odnalezienie się w tym chaosie. Pierwszą umiejętnością, która może się okazać kluczową dla efektywnego uczenia się w liceum, jest organizacja własnego czasu.
Przydatne okazać mogą się planery w telefonie lub tradycyjne, papierowe kalendarze i dzienniki, w których uczeń określi terminy realizacji poszczególnych zadań, związanych z nauką szkolną.
Warto uwzględnić nie tylko terminy sprawdzianów, ale czas potrzebny na przeczytanie lektur czy powtórzenie materiału z poszczególnych działów podręcznika. Samodzielne określanie celów oraz ram czasowych dla ich realizacji pozwala skupić się na kwestiach istotnych i oddala ryzyko prokrastynacji.
Dopasowanie metod do własnego stylu uczenia się
Nie ma jednej, najskuteczniejszej metody uczenia się, która zapewni sukces wszystkim uczniom. Bardzo wiele zależy od indywidualnego stylu uczenia się. Do którego należy dopasować stosowane metody, techniki i materiały.
Większość osób zapamiętuje szybciej informacje dotyczące zjawisk zaobserwowanych w praktyce – stąd tak duże znaczenie ma samodzielne wykonywanie doświadczeń czy obserwacji. Osoby o świetnej pamięci wzrokowej skorzystają najbardziej na samodzielnym tworzeniu notatek, również graficznych, map myśli, czy fiszek z nowymi słówkami.
Uczniowie, którzy zapamiętują wszelkie usłyszane informacje, nie powinni opuszczać lekcji szkolnych. Uważne słuchanie wykładu nauczyciela pozwoli im zaoszczędzić wiele czasu, który musieliby poświęcić na samodzielne poszukiwanie informacji. W ich przypadku przydatne mogą się okazać wszystkie materiały audiowizualne, takie jak filmy edukacyjne, programy multimedialne czy tematyczne podcasty.
Korzystanie z podręczników i materiałów dodatkowych
Rozpoczynając naukę w pierwszej klasie szkoły średniej, uczniowie zwykle dopiero wypracowują własne strategie i metody uczenia się. Istotne miejsce w systemie zdobywania wiedzy zajmują wówczas notatki z lekcji oraz podręczniki.
W kolejnym roku nauki, uczniowie najczęściej traktują podręczniki do 2 klasy liceum jako jedynie jeden z elementów procesu uczenia się – konieczny, lecz niewystarczający. Podręcznikowy materiał traktowany jest jako baza dla dalszych ćwiczeń, do czego przydają się dodatkowe zbiory zadań, zestawy arkuszy egzaminacyjnych, atlasy i repetytoria.
Dotyczy to zwłaszcza przedmiotów znajdujących się w obszarze szczególnego zainteresowania uczniów, co najczęściej pokrywa się z przedmiotami zdawanymi na maturze na poziomie rozszerzonym. Materiały dodatkowe pozwalają na ćwiczenie nowo zdobytych umiejętności i praktyczne wykorzystywanie wiedzy. Są również niezbędne dla osób, chcących skutecznie przygotować się do rozwiązywania zadań maturalnych określonego typu.
Skupienie na indywidualnej ścieżce rozwoju
Szkoła średnia to odpowiedni czas na określenie przez ucznia swoich planów i ambicji w zakresie przyszłej kariery zawodowej. Realizacji celów z nią związanych należy w pewien sposób podporządkować cały proces zdobywania wiedzy w liceum.
Osoby, których zamiarem jest studiowanie medycyny, powinny skupić się na nauce przedmiotów ścisłych i przyrodniczych, mniej wysiłku wkładając w zagadnienia historyczne czy naukę filozofii.
Zamiast starać się być dobrym ze wszystkich przedmiotów, lepiej postarać się o zostanie wybitnym w nieco węższym zakresie. Takie podejście, skoncentrowane na przyszłej karierze, pozwala na konsekwentną realizację celów. Zdecydowanie zwiększa również efektywność nauki w odniesieniu do tych przedmiotów, które okażą się kluczowe.
Artykuł sponsorowany.